Brugerdrevet udvikling

 

PF 2605

Bliv bedre til brugerdrevet udvikling

Masteruddannelsen i it tilbyder fagpakker, der afdækker flere aspekter inden for interaktionsdesign. Du kan her blive klogere på principper, teorier, metoder og teknikker bag forholdet mellem brugere og it-systemer.

Herunder ser du de fagpakker, der dækker over interessen brugerdrevet udvikling og planen for, hvornår de udbydes. Du kan derudover læse udtalelser om de udvalgte fagpakker. 

James Norwood, Experience Design Manager at The LEGO Foundation og tidligere deltager på fagpakken Interaktive fysiske produkter.

”Inden jeg kom til Danmark i 2011, havde jeg i en årrække mit eget digitale bureau i London, hvor jeg udelukkende havde beskæftiget mig med den digitale del. Som digital designer er det imidlertid meget attraktivt også at få erfaring med, hvordan man kan videreføre produkter fra skærmen og ud i den fysiske virkelighed – og derfor faldt mit valg altså på denne fagpakke

”Med en ny indsigt inden for blandt andet elektronisk prototyping og brugerinvolvering gav fagpakken mig den helt rette viden til bl.a. at udvikle en prototype på en interaktiv, fysisk spilleplade – et produkt, der indgik som en del af mit eksamensprojekt på fagpakken.”

James Norwood, Experience Design Manager at The LEGO Foundation og tidligere deltager på fagpakken Interaktive fysiske produkter.

Jacob Buur, professor på Syddansk Universitet og fagansvarlig for bl.a. fagpakken CoDesign.

”Kært barn har mange navne: co-design, samskabelse, brugerinvolvering, bruger-dreven innovation, medarbejderdreven innovation. Codesign er et utroligt stærkt redskab til at finde gode løsninger, som alle kan acceptere. Som kursusdeltager vil du få en masse ud af at dele erfaringer med andre fra private og offentlige virksomheder.

Du vil blive trænet i de nyeste metoder som konsulent, facilitator, leder eller strateg. Og vi gør vores forskning så konkret, at du lærer, hvordan du udvikler dine egen metoder.” 

Jacob Buur, professor på Syddansk Universitet og fagansvarlig for bl.a. fagpakken CoDesign.

Thomas Bonde er Senior Digital Designer ved Creuna og tidligere studerende på fagpakken User Experience Design.

"Når jeg i dag snakker med mine kolleger, både de andre designere og vores UX-konsulenter, så trækker jeg blandt andet på de modeller for evaluering og idegenerering, som fagpakken præsenterede os for.

Desuden synes jeg også, at hele området omkring brugerinddragelse har været et rigtig brugbart felt, som jeg har kunnet tage med videre i mit arbejdsliv. Her tænker jeg blandt andet på de forskellige spørgeteknikker, vi lærte, og hele diskussionen omkring, hvornår man skal - og ikke skal - inddrage brugerne i designprocessen."

Thomas Bonde er Senior Digital Designer ved Creuna og tidligere studerende på fagpakken User Experience Design.

Per Klitgaard arbejder som udvikler hos softwarehuset DFF-EDB og er tidligere studerende på fagpakken Design thinking og innovative designprocesser.

”Der var en god kobling mellem teori og praksis på fagpakken, konkret med mange relevante cases, og det gjorde, at stoffet i høj grad blev anvendeligt nu og her. Mit største udbytte må være den indsigt, jeg har fået omkring, hvor effektivt inddragelse af brugere kan være. Design thinking handler meget om samarbejdet mellem brugerne og designerne, altså brugerinddragelse i et bredt perspektiv.

Jeg arbejder som udvikler, ikke designer, men jeg er inde over designdelen for eksempel i forbindelse med udvikling af brugergrænseflader. Hvis jeg var designer, ville der være en masse modeller fra fagpakken, jeg ville kunne benytte mig af dagligt.”

Per Klitgaard arbejder som udvikler hos softwarehuset DFF-EDB og er tidligere studerende på fagpakken Design thinking og innovative designprocesser.

Else Vindshøj er Product Owner ved KMD A/S - tidligere deltager på fagpakken Interaktionsdesign og usability-evaluering.

”Jeg oplevede lige fra den første undervisningsdag, at jeg fik konkrete værktøjer, jeg kunne bruge med det samme i mit daglige arbejde.

Derudover har fagpakken givet mig et rigtig godt fundament til at vælge den rigtige evalueringsmetode ud fra de omstændigheder, man nu engang arbejder under. I virkelighedens verden er vi jo alle underlagt stramme deadlines og en mangel på ressourcer, så det har været meget værdifuldt, at underviserne har haft så stor fokus på, hvad der er optimalt i netop sådan en situation.”

Else Vindshøj er Product Owner ved KMD A/S - tidligere deltager på fagpakken Interaktionsdesign og usability-evaluering.