Uddannelses[-]evaluering
Procedure for uddannelsesevaluering
For at sikre kvalitet og relevans af masteruddannelsen i it har It-vest og de tre vestdanske universiteter besluttet, at der hvert år gennemføres følgende procedure:
- Universiteterne evaluerer egne fagpakker.
- Universiteterne afleverer samlet evaluering til It-vest den. 30. august.
- It-vest udarbejder en samlet fagpakkeevaluering og dimittendevaluering, som behandles skriftligt i uddannelsens koordinationsudvalg i oktober og i styregruppen i december. Styregruppen for master i it består af de medlemmer, som sidder i It-vests styregruppe.
Desuden udarbejder It-vest hvert 4. år en større uddannelsesevaluering - senest gennemført i 2022.
Evalueringen i 2022 omfattede:
- en studenteranalyse (en analyse gennemført ved årsskiftet 2021/2022, som er udarbejdet på baggrund af en kvantitativ og en kvalitativ undersøgelse blandt uddannelsens studerende, der er optaget på mindst to fagpakker i perioden 2019-2021, og ikke i forvejen er dimitteret)
- en dimittendanalyse (en sammenskrivning af de tre dimittendanalyser, der er gennemført i 2019, 2020 og 2021. Derudover indeholder analysen også resultatet af en beskæftigelsesanalyse, som er gennemført ultimo december 2021)
- en dataanalyse (de kvantitative data It-vest har modtaget fra universiteterne i hele uddannelsens levetid er analyseret med fokus på perioden 2018-2021)
- en analyse af samarbejdspartnere (et desk review på baggrund af rapporter og artikler fra interesseorganisationer, medier og relevante offentlige myndigheder med henblik på især at bidrage til udviklingen af uddannelsens faglige indhold)
- en analyse af masteruddannelser (et desk review foretaget på baggrund af data om EVU fra UFM’s datavarehus, med fokus på analyser af andre It-uddannelser)
- en universitetsanalyse (input fra universiteterne om bl.a. optag, markedsføring og forslag til forbedringer)
Du kan læse hovedkonklusionerne fra de gennemførte analyser i 2022 her: Hovedkonklusioner i evaluering fra 2022.
Formålet med den samlede uddannelsesevaluering er at sikre, at uddannelsen fremtræder som en sammenhængende uddannelse for de studerende, at udbuddet af fag er relevant og tilstrækkeligt, at de studerende får det forventede udbytte, og at uddannelsen som helhed lever op til studieordning og kvalitetskrav for en masteruddannelse.
Du kan læse mere om den tværgående proces for uddannelsesevaluering på Master i it her.