Videnskabelige normer
I masterprojektet skal du arbejde videnskabeligt og leve op til akademiske normer, herunder at formidle i en akademisk genre og udvise selvstændighed samt transparens. Vær opmærksom på, at hver faglighed har sine egne faglige, akademiske normer, som du også skal vise, at du kender.
Du viser, at du kan arbejde selvstændigt og akademisk ved:
Akademisk sprogbrug
Et akademisk sprog er kendetegnet ved at være præcist, entydigt, klart, korrekt og transparent. Akademisk sprog skal altså være let at forstå, og det skal være let at følge logikker og argumentation. Det skal ikke være højtragende og unødigt kringlet.
Argumentation for ny viden
Først og fremmest er akademisk sprog argumenterende. Det vil sige, at for hver lille påstand, du fremsætter, skal du også angive et belæg. Belægget skal være fagligt funderet, altså bygge på fx teori eller empiri. Når du skriver opgave, skal du løbende i teksten underbygge dine påstande. Samtidig er det en god idé at betragte din samlede opgave som ét samlet argument med én hovedpåstand. Se mere under argumentation.
Fagligt sprogbrug
Akademisk sprogbrug inkluderer også at bruge et fagligt sprog. Det vil sige at bruge fagets udtryk, begreber og terminologi. Det kan derfor være relevant at udarbejde en begrebsoversigt eller afklaring af, hvordan de forskellige udtryk benyttes - også fra en evt. praksis med en bestemt terminologi.
Sproglige normer
Det faglige sprog har desuden nogle sproglige normer, som er særegne for faget. I nogle fag skriver man fx ikke “jeg”, men bruger et mere passivt sprog. Mens man i andre fag slet ikke kan undlade “jeg”.
Metakommunikation
Metakommunikationen i et større projekt er vigtig, da det særligt tjener følgende to formål:
1: At sikre transparens
Transparens betyder, at det skal være let at følge, hvordan du kommer frem til dine pointer trin for trin, og hvilke antagelser pointerne bygger på. Det handler altså om at vise alle mellemregninger og ikke fremsætte ubegrundede påstande. Til det skal du bruge metakommunikation. Fx “På baggrund af det x skriver, antager jeg at…” eller “For det første… fordi… For det andet… fordi….”
Du skaber også transparens ved at lave kildehenvisninger hver gang, du inddrager andres viden. Det skal være tydeligt for din læser, hvornår du anvender andres viden, og hvornår du selv bidrager.
2: At guide din læser
Særligt i større afsnit er der brug for metakommunikation til at guide din læser. Man kunne kalde det sproglige vejvisere, der fortæller læseren, hvor teksten nu bevæger sig hen. Det kan være korte afsnit i starten af en større del af opgaven, mellem afsnit eller i slutningen af en større del af opgaven.
Fx “I dette afsnit vil jeg…” eller “Nu har jeg forklaret xx. I det følgende vil jeg derfor…”